you're reading...
Oetztal2008

Staptocht door de Ötztaler Alpen

Yannick en ik hadden ons ingeschreven voor een wandeltocht met Birgit naar het Wetterkreuz (2570 m).  Bompa, Myriam en
Kristof hadden een tripje naar Umhausen gepland om daar het Ötzi-Dorf en de Stuibenfall te gaan bezichtigen.
Ook vandaag zat er niet veel verbetering in, in het weer.  Grijs en af en toe viel er een druppel.
Ook het weerbericht op de ontbijttafel nam alle twijfel weg, dat het een stralende dag ging worden.  Maar niet getreurd
we zijn voorzien van de nodige attributen (zeg maar regenkledij) om dit kleinood te trotseren.
Om 09:00 stipt werden we in de lobby van het hotel opgewacht door Birgit. Het was een groep van in totaal 20 personen.
We werden uitgewuifd door de achterblijvers.  Het was eigenlijk een beetje triest dat zij niet konden meegaan. Het was
eigenlijk al zo lang geleden (van in 1995) dat ik nog eens met de jongens in de bergen had gewandeld dat ik deze kans
toch niet liet voorbij gaan.
Met eigen vervoer zijn we dan eerst naar de Achelkogelbahn gereden nabij Ötz.  Bij ons in de wagen namen we nog twee
andere wandelaars mee, mensen van de Elzas in Frankrijk.
Bij de verzameling aan de "teleferique" werden er door Birgit nog enige praktische tips gegeven.
De gondelbaan bracht ons tot op een hoogte van 2020 m (Ötz zelf ligt ook al op 825 m).
IMG_0449  IMG_0450  IMG_0451
Bovengekomen werd het al snel duidelijk dat de warme sweater die we hadden aangetrokken duidelijk van pas zou komen.
Ook de regenkledij was nodig.  Het begon zelfs lichtjes te sneeuwen.  Na een klein uurtje stappen hadden we dan de
eerste hut bereikt. Normaal zouden we van daar naar het Wetterkreuz gaan.  Maar aangezien het weer niet echt verbeterde
(we hadden naast sneeuw ook al hagel en regen gehad) was het niet raadzaam om deze te beklimmen.  Door de koude
temperatuur (4 à 5 °C) zou de regen aanvriezen aan de grond en zo van de weg één ijspiste maken… op zich wel plezant
natuurlijk maar wel levensgevaarlijk in de bergen!  Dus toverde Birgit maar een aantal alternatieve wandelroutes
tevoorschijn, die op iets lagere hoogten bleven.
Tijdens de ganse tocht hadden we wisselvallig weer, dan weer even droog met af en toe een kleine zonneprik, dan weer
regen, dan weer hagel en dan weer sneeuw.  Dit maakte dat we van de anders zo prachtige omgeving met kleine tussenpozen
maar een glimp konden waarnemen.  Spijtig, maar ja dat heb je niet in de hand.
IMG_0452  IMG_0454  IMG_0467
Niettegenstaande dit alles hebben we toch genoten van deze fysieke inspanning en het vertoeven in de bergen.  Hier kan
een mens zich nog maar eens realiseren hoe klein we eigenlijk zijn tov van al hetgene de natuur ons te bieden heeft.
Als minpuntje, voor mij persoonlijk dan, was dat de vers aangeschafte bergschoenen een half maatje te klein waren.  Wat
maakte dat het afdalen na verloop van tijd een pijnlijke historie werd (ik heb er twee blauwe tenen aan over gehouden)!
Onze Yannick echter heeft er met volle teugen van kunnen genieten en vertelde me meermaals dat zoiets echt tof is.
Jong er dartel dat die mannen zijn heeft hij mij even in de verleiding gebracht om zijn tempo te volgen… maar dit
werd al gauw afgestraft door gebrek aan adem, veel te snelle hartslag en op een gegeven moment spieren die begonnen te
reklameren.  Dus maar gauw opnieuw naar een normaler tempo overgestapt… ben ik dan toch geen 20 meer?
Iets voor 17:00 waren we terug in het hotel.  Daar vertoefde Myriam en Kristof al in het zwembad en den Bompa in het
salon.  Zij hadden ook een mooie wandeling gemaakt.  Enerzijds het Ötzi-Dorf gaan bezoeken (een mini Bokrijk als het
ware) en daarna de Stuibenfall.  Ook daar hebben zij een klimpartijtje gedaan, tot het eerste platform aan de waterval.
Daarna hebben zij zelfs in het zonnetje op een terras in Umhausen een ijscréme verorberd.  Dus hun dag was ook
geslaagd.
Morgen (als het weer het toelaat) zouden we, opnieuw met ons vijven, naar HochSölden gaan en daar de zetellift naar de
Gaislachkögel (3100m)nemen.
Dus duimen maar voor goed weer.