//
you're reading...
Corsica2009

Corsica 2009 – Dag 3 – 23 mei 2009: Bastia – L’Ile Rousse

“Mesdammes et Messieurs, il est six heurs” klinkt het door de luidsprekers over de hele boot. Wij waren al wel even wakker en bijna helemaal klaar om te gaan ontbijten. Aan het restaurant staat een lange fille hongerigen.  We besluiten dan maar een vlug ontbijt te nemen in de bar.  Een fruitsapje, de keuze tussen een Croissant en een chocolade koek en daarbij een tas koffie op zijn Frans.  Dik zullen we er zeker niet van worden.  Ik hoop dat het ontbijt in de hotels op Corsica van een ander kaliber zullen zijn, want anders gaan we als uitgemergelde motards terugkomen… (mezelf, en ook de andere kennende, zullen we de schade dan wel bij de andere maaltijden inhalen!)

Iets voor zeven worden alle gemotoriseerde passagiers (auto’s en moto’s) aangemaand om zich naar hun voertuig te begeven om alles klaar te maken om te ontschepen.  Deze verloopt dan ook op een nagenoeg chaotische manier, in vergelijking met wat we gewoon zijn van P&O bvb.  Auto’s en moto’s rijden kris kras door elkaar de boot af.

We trekken ons er niet veel van aan, want zodra we voet, of beter gezegd rubber, op Corsicaaanse bodem hebben gezet kan onze vakantie echt gaan beginnen.  Nog even door de straten van Bastia worstelen en dan de beroemde Corsicaanse wegen op.  Het is net of Corsica heeft zijn wegen aangelegd speciaal voor de motorrijders.  Geen 100 meter rechte baan is er te vinden in heel Corsica denk ik.  De wegen kronkelen dat het een lieve lust is.

IMG_0744 Ik heb mijn les van gisteren geleerd… maar in het begin moet ik de “leader” toch een paar keer aanmanen (met getoeter, want de leader heeft zijn zenders vergeten op te laden) om de uitgestippelde route te volgen.  Waarschijnlijk heeft hij dat heel bewust gedaan om ons allemaal nog eens te laten oefenen hoe je rechtsomkeer moet maken met de motor op een smalle weg. (Niet iedereen is hier trouwens mee gediend, hé Brenda meiske? 🙂 )  Maar we laten het niet aan ons hart komen, want dat zijn dan zowiezo weeral een paar bochtjes extra die we kunnen meepikken.

Het landschap is prachtig. Afwisselend van groene begroeiing, kale rotsen en natuurlijk de prachtige vergezichten op het omringende water van de Middellandse zee.

We proberen zo veel mogelijk bezienswaardigheden mee te pikken op deze reis.  Het is aan Monique om onze leader hier bijtijds attent op te maken. (Niet altijd even gemakkelijk want de wegen nodigen uit om gewoon bochten te blijven pikken, nietwaar Kristof?)

Rond 10:00 bereiken we het meest noordelijke punt van Corsica, het idyllisch havendorpje Barcaggio.  We maken daar van de gelegenheid om onze eerste dorst te IMG_0756 lessen.

Richting de Tour de Seneque is de weg in een te slechte staat om met de baanmachines te gaan bekijken.  De enige all-roader (mijn GSAke natuurlijk) offert zich dan maar op om poolshoogte te nemen (of waren het dan toch de anderen die zicht moesten opofferen om te wachten tot mijnheer Marc de Tour even was gaan bekijken?) Spectaculair was het niet… maar het heeft toch weer een extra kiekje op geleverd.

Iets na de middag bekruipt bij iedereen toch wel het hongergevoel… hoe kan het ook anders met zo’n mager ontbijt.  In Nonza stoppen we dan en in “Le rire de l’âne” bestellen we bijna eensgezind een “Assiette Corsica” (Charcuterie, fromage, salade et fruits).  Een echte aanrader.  Tussentijds maken we nog even van de gelegenheid gebruik om het kerkje en de IMG_0776 steegjes eromheen een bezoek te brengen.

Na deze lekkere maaltijd begeven we ons opnieuw al kronkelend op weg. Even voorbij Casta staan we voor een moeilijke keuze.  Daar begint een weg doorheen de “Désert d’Agriates”.  Dit is geen spek voor de RT, ST en GT.  De GSA (en ik niet minder) staat hevig te trappelen om deze weg toch te rijden.  De bedoelinffcg is om mekaar tegemoet te rijden… Marc langs de onverharde weg en de andere langs de gewone baan.  Zo gezegd zo gedaan.

Mijn GSAke voelde zich opnieuw in zijn nopjes nu hij nog eens echt enduro werk mocht leveren.  Allerlei bodemsoorten waren tevinden op deze weg: rotsbodem, zanderige ondergrond, slijk, waterplassen en beekjes.  De GSA gaf geen krimp.  De berijder, ik dus, dat was al wat anders. Af en toe moest er eens gestopt worden om een fotoke te trekken (maar dat was eerder een excuus om even uit te blazen), een paar slokken water te drinken, want het was broeiend heet daar in dat zogezegde woestijn gebied.  Nergens een plekje schaduw te vinden.  Uiteindelijk na ongeveer een uur zwoegen en zweten bereikte ik een open plek.  Nergens een weg te vinden die mij naar de IMG_0780 ontmoetingsplaats van mijn vrienden zou leiden.  Dan maar even raad gaan vragen aan iemand die daar met een 4×4 aanwezig was.  Ik moet zeggen enorm sympathieke mensen.  Het moet op mijn gezicht te lezen hebben gestaan dat ik wel een beetje uitgeput was, want spontaan boden ze mij een beker fris water aan. Zij presenteerden mij zelfs om mee van een meloen te eten die ze aan het opensnijden waren. Knap!  Het antwoord op mijn vraag waar die weg dan wel was mondde uit in een serieuze tegenvaller.  Er is helemaal zo geen weg, althans niet bereidbaar met de motor… dit zijn wandelwegen langsheen de kust.  Er bestaat wel een certitude weg, maar deze is voorbehouden voor de douane… als je hem al kan vinden. De enige optie die overbleef was dezelfde weg in omgekeerde richting af te leggen.  Zonder aarzelen haalde de man een grote fles water boven, die hij mij schonk en zei dat ik dat zeker zou nodig hebben op de terugweg.  Ongelooflijk sympathiek van die mensen.  Wat was ik achteraf blij dat ik die fles had… ik heb er meermaals dankbaar gebruik van gemaakt.  In die schroeiende hitte heb ik meermaals moeten stoppen om mij van het nodige vocht te voorzien!  Ondertussen had ik de andere reisgenoten op de hoogte gebracht van het minder heuglijke nieuws.  We spraken dan maar af dat we mekaar wel in het hotel “Santa Maria” zouden vinden.IMG_0785

Vooraleer aan de terugweg te beginnen heb ik toch wel even naar het strand geweest en daar een pootje gebaad.  Gewoon om wat krachten op te doen om de volgende etappe af te leggen.  Gewoon zallig was dat.

IMG_0782 Eén keer heb ik de GSA op de terugweg even moeten neerleggen.  Een afdaling over losliggende rotsblokjes mondde uit in opgehoopte kiezels, mijn voorwiel dook in deze kiezelhoop en hup daar lag mijn beestje op zijn zij!  Gelukkig kwamen er op dat ogenblik wat passanten die mijn ros terug op zijn pootjes hebben geholpen.  Persoonlijk had ik mij nergens pijn gedaan (ik begin het al wat gewoon te worden hoe je moet vallen bij een enduro rit 🙂 ). De GSA heeft hier en daar wat schrammen maar niks dat niet kan vervangen worden.  Na die val had mijn zelfvertrouwen toch wel een deuk gekregen.  Het duurde wel enkele honderden meters vooraleer ik mij opnieuw soepel kon opstellen om mijn GSAke in het juiste spoor te leiden.

Je kan je de opluchting niet voorstellen, als je na 20 km enduro, in die zengende hitte, opnieuw asfalt onder de wielen krijgt.  Het was mij het avontuur wel.

Ondertussen hadden Monique, Kristof, Brenda en Luc het hotel al bereikt en genoten zij uitvoerig van een plons (en banen trekken) in het zwenbadje.  Met een drankje er ook bij uiteraard.

IMG_0794 BIj mijn aankomst in het hotel voelde ik mij al onmiddellijk in mijn nopjes… ik kon mijn “proper” motoke parkeren tussen de Ferrari’s, de Bugatti’s en de Morgans!
Vooraleer mezelf op een douchke te trakteren heb ik mijn GSAke ook ontdaan van de enduro sporen en hem een flinke wasbeurt gegeven.

Na de wilde verhalen uitgewisseld te hebben, zijn we dan in het stadje L’Ile Rousse getrokken om een leuk restaurantje op te zoeken.  Tijdens de overheerlijk maaltijd en dito plaatselijke wijn werd er weer duchtig plezier gemaakt.  (En ook al plannen gemaakt waar we volgend jaar naar toe zouden trekken!)

Voldaan van deze prachtige (en avontuurlijke) dag)begaven we ons naar de mooie kamers in dit sympathieke hotel.

BIbi kon dan pas beginnen schrijven aan deze blog… en nu is het hoog tijd om te gaan slapen zodat we morgen weer nieuwe avonturen kunnen beleven.

IMG_0804

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

