you're reading...
Oetztal2009

Oetztal 2009 – 13 juli 2009

Al vroeg vallen de eerste zonnestralen binnen in de slaapkamer.  Het duurt dan ook niet lang of ik sta op het terras om te genieten van het ochtendgloren.

Ik had beloofd om voor ons papa wekker te spelen (gisteren was die niet afgelopen).  Kom ik toch wel tot de vaststelling dat mijn tel op de kamer niet werkt zekers? Dan maar een verdiepje hoger op de deur gaan kloppen.  Hij was al een half uur wakker… dus ik was eraan voor mijn moeite.

Na ons traditioneel stevig ontbijt zijn we dan weer klaar om een volgende verkenning te doen van de Oetztaler Alpen.  We besluiten de Tiefenbach of Schwarze Schneid te nemen.  Hiervoor moeten we naar Sölden gaan.  In Sölden aangekomen zien we nergens een Gondelbaan vertrekken naar Tiefenbach.  Ik herinner mij wel dat toen we naar Hochgurgl gereden zijn dat we wegwijzers naar de Teifenbach gletsjer hebben tegengekomen.  Dus dan nog maar wat verder rijden die richting uit.

De baan kronkelt zich naar boven.  Opeens moeten we scherp naar links draaien voor naar de gletsjerbanen te gaan.  Zien we ook een informatiebord staan dat de pas naar de gletsjer te betalen is: 20,50 €.  Ja zeg, we hebben juist die Oetztal Card aangeschaft om voor zo’n dingen niet meer te moeten betalen.

IMG_1326 We kiezen er dan maar voor om in plaats van naar de gletsjer te rijden naar Hochsölden te rijden.  Nog meer kronkelingeskes op een steile weg naar boven.  Eens in Hochsölden aangekomen nergens een zetellift naar de Tiefenbach te vinden.  Zelfs weer een off-road weggeske geprobeerd om toch maar ergens aan een lift te geraken… maar nee niks in dien trant te bespeuren.  Dan maar rechtsomkeer gemaakt en opnieuw naar Sölden gereden om aan de tourist information te vragen hoe dat nu eigenlijk zit met die liften.

Je kan die liften enkel bereiken met de bus!  Te nemen in Sölden en dan gaat die naar de Gletjsers zonder dat je “maut” moet betalen!  Dus zo gezegd zo gedaan, met onze Oetztal Card kunnen we de bus nemen tot aan de gondels.  De bus doet een eerste halte aan, de chauffeur brabbelt iets, dat niemand van ons echt verstaat.  Een deel van de passagiers stappen uit.  Wij blijven zitten, zoals nog enkelen.  Bij de terminus, Tiefenbachbahn, stappen we dan af.  Het valt ons al onmiddellijk op dat het net één grote werf is en dat de gondels niet in werking zijn!!!IMG_1333

We zijn dus weer bij af.  De bus rijdt door en daar staan we dan.  Geen gondels om naar de gletsjer te gaan!  De bus komt terug over een drie kwartuur!  Ondertussen hebben we dus ruimschoots de tijd om de omgeving aldaar ook eens te inspecteren en hier en daar wat fotokes te nemen.

Eindelijk kunnen we dan met de bus opnieuw naar de vorige halte om daar dan de gondels te nemen naar de Schwarze Schneid. In twee staties gaan we naar het bovenste station.

Vandaaruit hebben we al een prachtig uitzicht op de omgeving.  Het is nog mogelijk om door de sneeuw naar het topje te gaan van waar er een panoramische uitkijkpost is.  De hellingen waren wel steil maar de sneeuw was goed begaanbaar.  Je kon je voeten er voldoende induwen om niet echt onderuit te schuiven.

Gewoon formidabel als je daarboven staat.  Dan ondervind je voor de zoveelste keer, dat wje eigenlijk toch maar een heel klein deeltje bent in dit immense universum.

IMG_1348IMG_1349 IMG_1352

IMG_1355 IMG_1357 IMG_1376 IMG_1378

Als we terug naar beneden gaan, met een werkende gondelbaan, doen we het restaurant ook nog even aan.  Een goede Goulashsuppe brengt onze innerlijke mens opnieuw wat sterkte toe.

Voor de bus er is, bezoeken we nog gauw even een kapelletje dat iets verder van het bergstation verwijderd is.  Spijtig dat we niet binnen konden.

De bus brengt ons veillig naar onze wagen, en deze brengt ons naar ons hotel (even veilig hoop ik).

Nog even een plonsje en een douchke en we kunnen ons weer verheerlijken aan het prachtige avondmenu.

Deze wederom prachtige dag mogen we gerust ook afsluiten met een Pousse Café op het terras van het hotel.
Laat ons hopen dat we nog veel van zulke dagen mogen beleven.