//
you're reading...
Kroatië 2010

Kroatië 2010 – 21 mei

Heenreis Eeklo – Ljubljana

04:00 – een hels lawaai doet mij opschrikken uit mijn slaap! Wat is dat? Het duurde wel enkele seconden voor ik mij realiseerde dat het het alarm van mijn GSM was dat afging.  Jongens, was me dat verschieten! Welke pipo haalt het in zijn hoofd om zijn alarm om 04:00 te zetten! Nee, alle gekheid op een stokje… eigenlijk waren we maar al te gretig om op te staan, want het was eindelijk zo ver, de reis voor ons motoravontuur voor dit jaar kon eindelijk echt beginnen.

Na de normale ochtendrituelen, een lekker vers fruitsapke – door onze gastheer Kristof met de hand geperst – en een deftige straffe koffie waren we allemaal vertrekkens klaar.  De wagen was gisterenavond al volledig geprepareerd, bagage was ingeladen en de motoren stonden vastgesnoerd op de aanhangwagen.

5:10 – De D3 gestart en het vertreksein was gegeven! Op naar (voor ons) onbekende oorden. We spreken af, Kristof en ik, dat we om beurten het stuur nemen.  Het eerste gedeelte viel mij dan te beurt.  Bij het vertrek in het ochtendgloren was het nog wat mistig, maar je zag al gauw dat de zon haar best deed om dat ochtendgrijs op de lossen.  Het eerste stuk ging heel vlot, het was een uitstekende keuze geweest om zo vroeg te vertrekken.  Bedoeling was om ergens rond een uur of acht te stoppen en ons ontbijt te nemen.  Natuurlijk moesten er dan wel voorzieningen zijn: Raststätte genaamd!  Het werd dik 8:30 vooraleer we een tankstation met restaurant tegenkwamen.  Ondertussen net geen 400 km afgelegd.  Tof!  Als de rest van de dag op die manier vorderd dan zijn we rond 18:00 ten laatste in Ljubljana.

Het ontbijt heeft ons heerlijk gesmaakt, temeer daar we eigenlijk bijna scheel van de honger zagen… allez zo te horen aan het grollen van onze buik, toch!

Rond 09:15 op weg voor het tweede gedeelte van de trip.  Deze keer met Kristof aan het stuur.  Het verkeer was al een stukske drukker geworden en het vorderen verliep op die manier ook al iets langzamer.  Rijden in Duitsland is niet meer wat het geweest is, de stukken waar men echt eens goed kon door blazen die kan je haast op één hand tellen.  Wegwerkzaamheden vind je om de paar km’s langs de autosnelweg die wij genomen hadden.  Honderden wagens houden zich ook aan de opgelegde max snelheden, 120 km/u, 100 km/u en 80 km/u.  En dit onder het waakzame oog van de Polizei.  We zagen ze geregeld langs de kant staan, om toe te zien dat alles vlot en correct verliep.  Al een heel tijdje had Kristof gezien dat een polizei voertuig hem volgde.  En ja hoor, op een gegeven ogenblik komt er één naast ons rijden en toonde een “mooi” bordje Polizei en bovenaan de wagen een lichtreklame met “Bitte ein Bit”… euh “Bitte folgen".

Lap het was van dat, in zijn beste Duits kon Kristof gaan vertellen waarom hij een vrachtwagen had ingehaald wanneer er een bord langs de weg en boven de autostrade stond dat alleen maar gewone auto’s mochten inhalen.  Zowel Kristof als ik hebben alleen maar het bord boven de autostrade gezien, waarop Kristof onmiddellijk daarna had ingevoegd… maar helaas die flikken hadden het gezien.  Er was niets aan te doen, tegenspurtelen zou niet helpen en kon ons alleen maar meer tijd doen verloren gaan.  Een bon werd uitgeschreven en het “luttele” bedrag van 90 EUR mocht uit het reisbudget  bovengehaald worden.  “Luttel” omdat volgens die politieman de normale boete voor zulk een overtreding 200 EUR zou zijn, maar omdat hij onmiddellijk toegaf dat hij een fout had begaan kreeg hij nog wat “genade”! Ja, man!  Ons eerste anekdote zat er dus al op voor deze reis.  Wel een beetje zuur eigenlijk… we kunnen ons niet van het gedacht ontdoen dat we echt achtervolgd werden tot we ergens een overtreding begingen.

Bij de volgende stop iets na 13:00 konden we ons tegoed doen aan ons middagmaal.  Want de innerlijke mens moet ook wat tevreden gesteld worden.

Derde etappe, met opnieuw Marc achter het stuur.  Toch wel een beetje beducht op die te gretige politiemannen, probeerde ik mij nauwgezet aan de verkeerssignalistatie te houden.

Lap… daar hebben we het!  Stau! Door de vele werkzaamheden en het steeds drukker wordend verkeer stonden we meermaals in de file.  Dus vorderen op hetzelfde tempo als in de eerste etappe zat er helemaal niet meer in.  Op de GPS stond te verwachten aankomsttijd: 21:30 toen we voor de derde maal stopten rond 17:30 om “ons vieruurtje” te nuttigen.  Toch maar even gebeld naar het hotel om te verwittigen dat we “late arrival” zullen hebben… We zouden niet kunnen “pruimen” dat onze kamers zouden doorverhuurd worden omdat we te laat zouden toekomen.

Rond 18:20 zet Kristof zich achter het stuur om de laatste etappe af te haspelen.  Wat zeg ik afhaspelen?  Het duurde welgeteld 7,6 km of stonden stil. File!  De volgende uren kropen voorbij zoals ook de km’s voorbij kropen… echt vorderen zat er niet in. Stapvoets rijden, als je wat geluk had.  Het was echt balen… ondertussen zagen we ook onze aankomst tijd verschuiven naar het middernacht moment!  De laatste echte stilstaande hindernis was voor de Tauerntunnel.  Waar er wachttijden waren tot 18 minuten vooraleer we opnieuw mochten doorrijden!

Je kon niets anders doen dan slaafs dit ritme volgen en veel geduld opbrengen.  Het was dan ook 23:40 als we het hotel bereikten.  Eerst de bagage uitgeladen en naar onze kamers gebracht. De parkeerplaatsen voor de wagen en aanhanger waren reeds lang benut door de andere hotelgasten.  Dus we moesten op zoek naar een andere staanplaats.  De receptionist vertelde ons dat op 5 min wandelafstand er een ondergrondse parkeergarage was waar we de D3 met de aanhanger en motors konden stallen.  Probleem!  Het hotel heeft wel een oprijlaan, maar geen afrijlaan!  Dus zelfde weg terug… alleen met een totale lengte van meer dan 14 meter konden we op die parking zomaar niet draaien.

Kristof heeft hier zijn rijkunsten ten toon gespreid, de oprijlaan (waar een hoek van 90° in zat) achteruit met de aanhangwagen, en langs beide zijden max 1 m plaats heeft hij haarfijn gedaan… knap stukje stuurwerk Kristof… ik doe het je niet na!

Op naar de parkeergarage en ja idd op een goeie 300 m van het hotel was er een grote parkeergarage.  De vraag was alleen maar, is deze hoog genoeg om de motors door te laten die op de aanhangwagen gemonteerd stonden.  De schermen van de RT en de GSA staken een 30 tal cm boven het dak van de D3 uit.

Op het bord van de parkeergarage stond 2m30 maximale hoogte.  In princiepe zou dit moeten lukken.  Om toch niet voor verrassingen te staan, ging ik op de aanhanger naast de moto’s staan om te kijken of we er wel degelijk zonder problemen overal onder door konden.

Ticketje voor de wagen genomen, als Kristof aanzet en wagen is juist voorbij de lus, zie ik de slagboom dalen. Onmiddellijk roep ik “STOP” tegen Kristof! De slagboom valt juist voor de aanhangwagen dicht!  Het heeft hem geen 10 cm gescheeld of de parkeergarage had geen slagboom meer! (Hebben wij iets met slagbomen ? Zie Blog Corsica 2009)

Wat nu!  Er zat niets anders op dan nog een ticketje te nemen voor de aanhanger binnen te laten.

De hoogte was geen enkel probleem, het was een heel grote ondergrondse parkeergarage met heel hoge plafondhoogte… dus geen onthoofding op het menu!

We konden de D3 met aanhangers en motors op een goede en veilige (dat zullen we morgenvroeg zien) manier stallen.

Nog een wandelingske terug naar het hotel en dan was het hoog tijd om in ons bedje te kruipen.

Het was een vermoeiende en lange dag… en morgen, zeg maar straks, moeten we toch wel wat uitgerust zijn om met de motors Kroatië onveilig te maken… of omgekeerd?

We spreken af tegen 08:00 aan het ontbijt.

Reacties

Een gedachte over “Kroatië 2010 – 21 mei

  1. Jullie habben er dus een hele lange dag opzitten..Gelukkig kunnen jullie vandaag al genieten van jullie eerste ritje met de motor.Hopelijk voor jullie is het daar een beetje mooi weer.Wij kunnen allesinds niet klagen, hier schijnt de zon alweer volle toeren.Geniet maar van jullie eerste \’vakantieritje\’groetjes Shana & Sidney

    Geplaatst door shana | 22 mei 2010, 10:13

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: