you're reading...
Oetztal 2010

Oetztal 2010 – Dinsdag 27 Juli

Ook vandaag zag het er niet naar uit dat de weersverwachtingen anders zouden zijn dan de vorige dagen.  De wolken hingen heel laag in het dal en af en toe viel er nattigheid uit die wolkensluiers.

Birgit, de huiswandelgids, was om 08:00 al vertrokken met een groep wandelaars naar Schneeberg in Zuid-Tirol (Italië).  Om daar een stevige wandeling te doen.  Uit de ervaring van onze reis in 2008 wisten we dat, in tegenstelling tot de Oostenrijkse zijde van Tirol daar het weer beter zou kunnen zijn.  Myriam had een brochuurtje gevonden over Schneeberg, welke de hoogste vestiging van mijnbouwwerk huisveste.  Leek ons vrij interessant te zijn om dit ook eens te bezichtigen.  Dus onze bestemming voor vandaag is dan ook Schneeberg in Zuid Tirol.

Hiervoor dienden we het dal uit te rijden en de Timmelsjoch pas te nemen.  Bochtenplezier verzekerd dus!!

Naarmate we hoger en hoger reden op de Timmelsjoch hoe dieper we het wolkendek inreden.  En hoe sneller het kwik van de thermometer daalde.  Boven aangekomen wees deze nog juist 1°C aan!  En het zicht was beperkt tot minder dan 50 m.  Maar dat deerde ons niet om toch een kort uitstapje te maken.

IMG_2789 IMG_2793 IMG_2795

Dan maar gauw terug de wagen in. We waren nog niet goed en wel gezeten of plotseling was de mist (de wolken dus) volledig weg en konden we de diverse toppen van de omringende bergen waarnamen. Zo ineens van de ene moment in de andere!

IMG_2796 IMG_2797 IMG_2799

Dan maar even een bezoek gebracht aan het nieuwe “Pass Museum” dat sinds juni van dit jaar is geopend.  Hier wordt een overzicht van de geschiedenis van de pas over de Timmelsjoch gegeven.  Gedurende vier jaar (doorlooptijd) heeft men aan deze weg gewerkt (30-10-1955 tot 21-07-1959).  En dit met veel meer mankracht dan wannneer men nu wegen aanlegt. Men staat versteld hoe in 50 jaar de technologie een vooruitgang heeft geboekt.

Eens over de top van de Timmelsjoch pass bleken we ineens in een totaal ander klimaat terecht te komen! Van de lage bewolking geen sprake meer van en de temperatuur steeg met de de meter die we daalden naar zomerse waarden.

Dus weerom een goede beslissing om richting Italië te gaan deze keer.

Aangekomen in San Leonardo in Passina even het Tourist Information bureel binnengesprongen om te vragen hoe we tot aan het Mijnbouw nederzetting in Schneeberg konden rijden.  Aha, met de wagen is dat niet mogelijk daar is een bergwandeling van 1,5 a 2 uur voor nodig! Slik… dat was niet de bedoeling, dat kunnen we onze Bompa niet aandoen.  Maar… zei de vriendelijke italiaanse schone van het bureau er is ook aan de andere zijde van de berg, in Ridnaun, een identieke vestiging waar men wel met de wagen naar toe kan. Waw, dat was goed nieuws!  En hoe kunnen we daar geraken?  Daarvoor moet men de Jaufenpass (Passo Giovo) over.  Ongelooflijk… nog meer bochtenwerk.  Je kunt geloven dat ik mij wel heb kunnen uitleven met al dat kronkelplezier. (Alhoewel ik het liever met de motor zou gedaan hebben 🙂 )

Na een stevig uur bochtenwerk, kwamen we dan eindelijk ter plaatse.  En konden we technieken van de mijnbouw van destijds bezoeken.  Voor een geleide wandeling kwamen we juist iets te laat!

IMG_2815 IMG_2820 IMG_2817
IMG_2828 IMG_2831 IMG_2836

Na dit kort bezoek hoog tijd om de terugweg aan te vatten.  Nog even gezien of er een andere (kortere) weg terug was naar het Oetztal… nee hoor het enige alternatief was via de Brennerpas te gaan… maar dat was dan wel 30 km langer dan terug over de Jaufenpass en de Timmelsjoch (waar we eigenlijk al de Maut voor de retour hadden voor betaald).

Dus dubbel bochtenplezier (voor mij althans, voor Ria was het minder want die voelde haar er niet zo lekker bij om achterin heen en weer gezwiept te worden!).

Iets na 19:00 waren we terug aan Hotel Rita aangekomen… en geloof het of niet… zodra we de top van de Timmelsjoch pass overkwamen begonnen de eerste druppels te vallen!

Dus we hebben een prachtige dag gehad, prachtige uitzichten in Zuid Tirol en weer wat bijgeleerd van berg-mijnbouw.

Na ons, weerom superlekker, diner was mijn pijpke uit… bij het bekijken van mogelijke plannen voor de volgende dag kon ik mijn ogen niet meer openhouden.  Dus maar gauw het bedje in na een geslaagde vakantiedag.